ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 21 липня 2008 року N 637 "Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 2008 року N 196, розпоряджень Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року N 367-р та від 19 березня 2008 року N 478-р" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію:
постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 2008 року N 196 "Про передачу Фондові державного майна пакетів акцій відкритих акціонерних товариств";
розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року N 367-р "Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році" (зі змінами, внесеними розпорядженням від 19 березня 2008 року N 478-р) в частині включення до переліку господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу в 2008 році, пакетів акцій відкритих акціонерних товариств "Дніпроенерго", "Донбасенерго", "Західенерго", "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго";
розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 березня 2008 року N 478-р "Про внесення змін у додаток 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 р. N 367".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 2008 року N 196, опублікованої в Офіційному віснику України 7 квітня 2008 року N 24, та названих розпоряджень Кабінету Міністрів України, на цей час неопублікованих.
Кабінет Міністрів України 22 лютого 2008 року розпорядженням N 367-р затвердив переліки господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу, та державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році.
19 березня 2008 року Урядом України внесено зміни до названого розпорядження щодо включення до Переліку господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу в 2008 році, відкритих акціонерних товариств "Дніпроенерго", "Донбасенерго", "Західенерго" та "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" (розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 березня 2008 року N 478-р) .
19 березня 2008 року Кабінетом Міністрів України також видано постанову N 196 "Про передачу Фондові державного майна пакетів акцій відкритих акціонерних товариств", якою Міністерству палива та енергетики України доручено передати Фонду державного майна України пакети акцій зазначених вище відкритих акціонерних товариств та вжити заходів до виключення в установленому порядку зі статутного фонду Національної акціонерної компанії "Енергетична компанія України" цих пакетів акцій.
Вищеназвані акти Кабінету Міністрів України не відповідають Конституції України, виходячи з такого. Конституція України визначає засади та механізм здійснення державної влади; органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України) ; нормативно-правові акти повинні прийматися на основі Конституції України і відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України) . На цьому наголошував і Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 28 січня 2003 року N 2-рп/2003 у справі про повноваження Президента України реорганізовувати центральні органи виконавчої влади. Конституцією України забезпечення економічної безпеки держави визначено однією із найважливіших функцій держави (частина перша статті 17). Забезпечення національної безпеки та здійснення керівництва у цій сфері згідно з пунктами 1 і 17 частини першої статті 106 Основного Закону держави покладено на Президента України, координацію і контроль діяльності органів виконавчої влади у сфері національної безпеки за частиною другою статті 107 Конституції України покладено на Раду національної безпеки і оборони України, здійснення заходів щодо забезпечення національної безпеки України відповідно до пункту 7 статті 116 Конституції України покладено на Кабінет Міністрів України.
Рада національної безпеки і оборони України, на яку за статтею 107 Конституції України покладено координацію і контроль за діяльністю органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони, своїм рішенням від 15 лютого 2008 року "Про забезпечення національних інтересів і національної безпеки у сфері приватизації та концептуальні засади їх реалізації", введеним відповідно до частини сьомої статті 107 Основного Закону України в дію Указом Президента України від 6 березня 2008 року N 200, визнала рівень нормативно-правового регулювання засад приватизації державного майна таким, що призводить до ослаблення системи державного регулювання і контролю у сфері приватизації, зниження інвестиційної та інноваційної активності, зростання частки іноземного капіталу у стратегічних галузях економіки, ускладнює створення конкурентного середовища в економіці, а відтак створює загрозу національним інтересам і економічній безпеці держави, та зобов'язала Кабінет Міністрів України не допускати до затвердження нової Державної програми приватизації приватизацію об'єктів державної власності, зокрема, паливно-енергетичного, оборонно-промислового комплексів, транспортної галузі, житлово-комунального господарства, а тих, які віднесені до переліку стратегічних галузей економіки, - до затвердження в установленому порядку програм розвитку таких галузей.
Відповідно до пункту "г" частини другої статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" та Закону України "Про електроенергетику" відкриті акціонерні товариства належать до об'єктів, які забезпечують життєдіяльність держави в цілому і постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2004 року N 1734 "Про затвердження переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави" (з наступними змінами) визначені як такі, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.
Таким чином, за відсутності державної програми приватизації, адекватної сучасному рівню розвитку суспільних відносин, приватизація пакетів акцій "Дніпроенерго", "Донбасенерго", "Західенерго" та "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" - підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, не відповідає інтересам національної безпеки у сфері приватизації.
Крім того, виключення зазначених активів зі статутного фонду Національної акціонерної компанії "Енергетична компанія України", метою діяльності якої є створення умов для надійного та ефективного функціонування і розвитку електроенергетичного комплексу, забезпечення економічної та енергетичної безпеки держави, є загрозою економічній безпеці держави, оскільки призводить до недоотримання цією Компанією економічних вигод, погіршує її платоспроможність, унеможливлює виконання взятих нею зобов'язань, зокрема, перед своїми кредиторами, що може мати наслідком порушення справи про її банкрутство.
У зв'язку з викладеним зазначені акти Кабінету Міністрів України унеможливлюють реалізацію в повному обсязі однієї з найважливіших функцій держави, визначеної частиною першою статті 17 Конституції України, - забезпечення економічної безпеки та є такими, що прийняті всупереч нормі пункту 7 статті 116 Основного Закону України, який покладає на Кабінет Міністрів України здійснення заходів щодо забезпечення національної безпеки. Отже, ці постанова і розпорядження Уряду України не відповідають частині першій статті 17 та пункту 7 статті 116 Конституції України, які згідно з частиною третьою статті 8 Основного Закону України є нормами прямої дії.
Відтак, видаючи постанову і названі розпорядження, Уряд України діяв усупереч частині другій статті 19 та частині третій статті 113 Основного Закону держави, які зобов'язують Кабінет Міністрів України діяти на підставі Конституції України та керуватися у своїй діяльності, зокрема, Конституцією України, а також указами Президента України і згідно з частиною третьою статті 8 Основного Закону України є нормами прямої дії.
Ураховуючи викладене, як гарант додержання Конституції України, уповноважений Основним Законом держави забезпечувати національну безпеку (пункт 1 частини першої статті 106) прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо відповідності Конституції України (конституційності), а саме її статтям 8, 17, 19, 113 та 116:
постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 2008 року N 196 "Про передачу Фондові державного майна пакетів акцій відкритих акціонерних товариств";
розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року N 367-р "Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році" (зі змінами, внесеними розпорядженням від 19 березня 2008 року N 478-р) в частині включення до переліку господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу в 2008 році, пакетів акцій відкритих акціонерних товариств "Дніпроенерго", "Донбасенерго", "Західенерго", "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго";
розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 березня 2008 року N 478-р "Про внесення змін у додаток 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 р. N 367".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України | В.ЮЩЕНКО |
м. Київ, 21 липня 2008 року |
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)