• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо положень ПКМУ від 24.07.2009 N 767 (про подання до митного оформлення ВМД країни відправлення)

Державна митна служба України  | Лист від 29.09.2009
Реквізити
  • Видавник: Державна митна служба України
  • Тип: Лист
  • Дата: 29.09.2009
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна митна служба України
  • Тип: Лист
  • Дата: 29.09.2009
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Л И С Т
Голові Ради підприємців
при Кабінеті Міністрів
України
О.П.Продан
Шановна Оксано Петрівно!
Держмитслужбою опрацьовано лист Ради підприємців від 28.08.2009 N 344 щодо постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2009 N 767 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України", згідно з положеннями пунктів 1 і 2 змін якої оригінал вантажної митної декларації країни відправлення є обов'язковим документом, необхідним для здійснення митного контролю й митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, незалежно від митного режиму, в який вони поміщуються (напрямки переміщення ввезення, вивезення, транзит), та при декларуванні митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, й подання відомостей для її підтвердження.
Вказані зміни, відповідно до положень пункту 2 прийнятої постанови, набирають чинності через 90 днів з дня її офіційного опублікування, тобто з 27 жовтня поточного року (опублікована в газеті Урядовий кур'єр, 2009, 07, 28.07.2009 N 134).
Вважаємо що реалізація положень вказаної постанови при практичному їх застосуванні призведе до негативних наслідків.
Змінами передбачено обов'язкове подання оригіналу вантажної митної декларації країни відправлення незалежно від митного режиму, у який вони поміщуються.
Однак її подання при здійсненні митного оформлення товарів у митний режим транзиту неможливо оскільки, відповідно до положень статті 6 Закону України "Про транзит вантажів" транзит вантажів супроводжується товарно-транспортною накладною, складеною мовою міжнародного спілкування.
Залежно від обраного виду транспорту такою накладною може бути авіаційна вантажна накладна (Air Waybill), міжнародна автомобільна накладна (CMR), накладна УМВС (СМГС), накладна ЦІМ (СІМ), накладна ЦІМ/УМВС (CIM/SMGS, ЦИМ/СМГС), коносамент (Bill of Lading). Крім цього, транзит вантажів може супроводжуватися (за наявності) рахунком-фактурою (Invoice) або іншим документом, що вказує вартість товару, пакувальним листком (специфікацією), вантажною відомістю (Cargo Manifest), книжкою МДП (Carnet TIR), книжкою ATA (Carnet ATA).
При цьому, останньою частиною статті 6 цього Закону, службовим особам спеціально уповноважених органів виконавчої влади, які здійснюють контроль транзитних вантажів, забороняється вимагати від учасників транзиту іншої документації транзиту вантажів, крім визначеної частиною першою цієї статті та міжнародними договорами України.
Враховуючи викладене, більшість учасників транзиту (вантажовласників, перевізників, експедиторів) не зможуть забезпечити наявність оригіналу паперового примірника вантажної митної декларації з незалежних від них причин, що призведе до повної зупинки транзиту товарів через митну територію України.
При цьому, подання копії вантажної митної декларації країни відправлення вказаною постановою Кабінету Міністрів України не передбачено.
Проте, про неможливість подання навіть копії вантажної митної декларації країни відправлення повідомлено Держмитслужбу Представництвом України при Європейських Співтовариствах (лист від 20.08.09 N 3111/16-230-1791) за результатами робочої зустрічі, проведеної 19.08.09 з представниками Генерального директорату з оподаткування та митного союзу Європейської комісії.
За повідомленням Представництва України при Європейських Співтовариствах, Європейською стороною поінформовано про неприйнятність застосування подібної практики відносно імпортерів країн - членів ЄС, у зв'язку з тим, що імпортер (мається на увазі резидент України):
по-перше, не є власником експортної декларації, вона належить експортерові та митним органам країни експорту, при цьому імпортер не має доступу до експортної декларації;
по-друге, з 1 липня 2009 року митними органами ЄС для оформлення приймається виключно електронні декларації, декларації в паперовому форматі не використовуються;
по-третє, якщо товари експортуються після режиму транзиту (залізниця, TIR), застосовується спрощена процедура митного оформлення у режимі експорт.
Крім цього, Європейська Комісія ще листом від 27 березня 2008 року (копія та неофіційний переклад додається) наголосила, що вимога надання копії експортної вантажної митної декларації не відповідає міжнародним митним стандартам, сучасній митній практиці і може бути розглянута як торговельний бар'єр.
Таким чином, оригіналу паперового примірника експортної вантажної митної декларації в країнах Європейського Співтовариства не існує взагалі, а отримання електронного примірника декларації можливе тільки після приєднання України до Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами.
З набранням чинності цією постановою, у разі відсутності оригіналу вантажної митної декларації країни відправлення при митному оформленні товарів, митні органи змушені будуть відмовляти у їх митному оформленні.
Виходячи з вищевикладеного, набрання чинності пунктами 1 і 2 змін, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24.07.2009 N 767, не забезпечить відчутного ефекту в частині посилення контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, зважаючи на відсутність митної вартості товару в такій декларації, й призведе до призупинення митного оформлення товарів.
З метою недопущення зриву митними органами виконання розпису доходної частини Державного бюджету України та уникнення звинувачень з боку Європейського Співтовариства в частині створення Україною торговельних бар'єрів, Держмитслужбою розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України про виключення пунктів 1 і 2 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених вказаною постановою (додається). Зазначений проект постанови направлено до Міністерства фінансів України листом Держмитслужби від 31.08.09 N 11/1-10.10/8308.
Зважаючи на викладене, з метою якнайшвидшого реагування центральними органами виконавчої влади під час проведення в установленому порядку узгоджувальних процедур при опрацюванні підготовлених Держмитслужбою змін, просимо залучити увагу громадськості до зазначеного питання.
З повагою,
Заступник Голови Служби

О.В.Мухін
( Копія листа Європейської комісії та проект постанови Кабінету Міністрів України не наводяться )