• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звернення до Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення частини восьмої статті 83 Конституції України

Президент України  | Конституційне подання від 13.02.2009
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 13.02.2009
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 13.02.2009
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
Згідно зі статтею 150 Конституції України, статтями 13, 41 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюся до Конституційного Суду України з клопотанням щодо офіційного тлумачення частини восьмої статті 83 Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., N 30, ст. 141; 2005 р., N 2, ст. 44), за якою коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України відповідно до Конституції України вносить пропозиції Президенту України щодо кандидатури Прем'єр-міністра України, а також відповідно до Конституції України вносить пропозиції щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України. Представляти позицію Президента України у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Підставою для звернення до Конституційного Суду України є практична необхідність у роз'ясненні норми частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв'язку з іншими положеннями Основного Закону держави, оскільки має місце неоднозначне розуміння цієї норми суб'єктами реалізації відповідних повноважень. Зокрема, 16 грудня 2008 року Голова Верховної Ради України В. Литвин офіційно оголосив про підписання угоди про утворення нової коаліції; подання щодо кандидатури Прем'єр-міністра України від такої коаліції Президентові України не вносилося. Два ж місяці потому порушується питання про заміну деяких членів Уряду, які призначаються за поданням Прем'єр-міністра України.
У зв'язку з цим вважаю за необхідне зазначити таке.
Конституція України після внесення до неї змін Законом України від 8 грудня 2004 року N 2222-IV закріпила новий порядок призначення Прем'єр-міністра України та формування складу Кабінету Міністрів України, за яким кандидатуру для призначення на посаду Прем'єр-міністра України вносить Президент України за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України, або депутатської фракції, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України; Міністр оборони України, Міністр закордонних справ України призначаються Верховною Радою України за поданням Президента України, інші члени Кабінету Міністрів України призначаються Верховною Радою України за поданням Прем'єр-міністра України (частини третя, четверта статті 114) .
За частиною восьмою статті 83 Основного Закону держави коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України відповідно до Конституції України вносить пропозиції Президенту України щодо кандидатури Прем'єр-міністра України, а також відповідно до Конституції України вносить пропозиції щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України.
Згідно з пунктами 9, 10 частини першої статті 106 Конституції України Президент України вносить за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України, подання про призначення Верховною Радою України Прем'єр-міністра України в строк не пізніше ніж на п'ятнадцятий день після одержання такої пропозиції; вносить до Верховної Ради України подання про призначення Міністра оборони України, Міністра закордонних справ України.
Таким чином, Основний Закон держави уповноважує коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформовану відповідно до статті 83 Конституції України, вносити Президенту України пропозиції щодо кандидатури Прем'єр-міністра України та пропозиції Прем'єр-міністру України щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України.
Отже, саме зі сформуванням відповідно до статті 83 Конституції України коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України пов'язується формування Кабінету Міністрів України (частина восьма статті 83, пункт 9 частини першої статті 106, частини третя і четверта статті 114 Конституції України) .
Питання формування коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України врегульовано статтею 83 Конституції України. Так, за статтею 83 Основного Закону держави у Верховній Раді України за результатами виборів і на основі узгодження політичних позицій формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України ( частина шоста) ; коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України формується протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання Верховної Ради України, що проводиться після чергових або позачергових виборів Верховної Ради України, або протягом місяця з дня припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України ( частина сьома) .
Тож стаття 83 Конституції України передбачає формування коаліції депутатських фракцій як у новообраній Верховній Раді України, так і протягом усього періоду діяльності Верховної Ради України відповідного скликання. При цьому формування коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України за Конституцію України має здійснюватися на основі узгодження політичних позицій.
У Рішенні від 25 червня 2008 року N 12-рп/2008 у справі про перебування народного депутата України у депутатській фракції Конституційний Суд України зазначив, що об'єднання депутатів у фракції має на меті консолідацію зусиль для досягнення цілей та завдань, визначених виборчими програмами політичних партій (виборчих блоків політичних партій). Коаліція ж депутатських фракцій у Верховній Раді України як об'єднання депутатських фракцій, до складу якого входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України, базується на основі узгоджених політичних позицій депутатських фракцій.
Основною метою створення коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України є формування Уряду України, на чому наголосив Конституційний Суд України у Рішенні від 17 вересня 2008 року N 16-рп/2008 у справі про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України. У цьому Рішенні єдиний орган конституційної юрисдикції в Україні визнав безпосередню залежність формування Кабінету Міністрів України від факту сформування коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.
За таких умов є підстави для висновку: передбачене частиною восьмою статті 83 Конституції України повноваження коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України вносити пропозиції Президенту України щодо кандидатури Прем'єр-міністра України та Прем'єр-міністру щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України нерозривно пов'язане з фактом сформування відповідно до статті 83 Конституції України коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, в тому числі і після припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України відповідного скликання.
Отже, вбачається, що зі змісту Основного Закону держави випливає необхідність внесення новоствореною коаліцією депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованою відповідно до статті 83 Конституції України після припинення діяльності попередньої коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, пропозиції Президенту України щодо кандидатури Прем'єр-міністра України, а після призначення Прем'єр-міністра України - Прем'єр-міністру України щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України (частина восьма статті 83, пункт 9 частини першої статті 106, частини третя і четверта статті 114 Конституції України) , що відповідає вищеназваній основній меті створення коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України - формуванню Уряду України як способу досягнення цілей та завдань, визначених виборчими програмами політичних партій (виборчих блоків політичних партій), які на основі узгодження політичних позицій входять до складу новоствореної коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України дати офіційне тлумачення норми частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв'язку з нормами частин шостої, сьомої цієї статті, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої і четвертої статті 114 Конституції України щодо необхідності внесення новоствореною коаліцією депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованою відповідно до статті 83 Конституції України після припинення діяльності попередньої коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, пропозиції Президенту України щодо кандидатури Прем'єр-міністра України, а після призначення Прем'єр-міністра України - Прем'єр-міністру України щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України.
У зв'язку з необхідністю негайного вирішення порушених у конституційному поданні питань прошу визнати відповідно до частини другої статті 57 Закону України "Про Конституційний Суд України" це конституційне подання невідкладним.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ,
13 лютого 2009 року
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)