• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Методика підготовки доповідної записки Кабінетові Міністрів України (з питань формування та реалізації державної політики у відповідній сфері)

Кабінет Міністрів України  | Методика від 12.03.2005
Реквізити
  • Видавник: Кабінет Міністрів України
  • Тип: Методика
  • Дата: 12.03.2005
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Кабінет Міністрів України
  • Тип: Методика
  • Дата: 12.03.2005
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
Секретаріат Кабінету Міністрів України
МЕТОДИКА
підготовки доповідної записки
Кабінетові Міністрів України
(з питань формування та реалізації
державної політики у відповідній сфері)
ВСТУП
Ця методика підготовлена Секретаріатом Кабінету Міністрів навиконання рішення Кабінету Міністрів від 5 лютого 2005 р.(протокол засідання N 2) та відповідно до розділу V Тимчасовогорегламенту Кабінету Міністрів "Порядок розроблення концептуальнихзасад реалізації урядової політики" ( 915-2000-п ).
Метою є надання працівникам апарату міністерств практичноїдопомоги у складанні доповідної записки Кабінетові Міністрів зпитань формування та реалізації державної політики у відповіднійсфері.
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА КАБІНЕТОВІ МІНІСТРІВ
Загальна інформація
Доповідна записка Кабінетові Міністрів (далі - ДЗК) єключовим інструментом письмового інформування Кабінету Міністрівпро проблемні питання державної політики та концептуальні засадиїх вирішення (макет ДЗК додається). Вона містить пропозиції одногоабо декількох міністрів про прийняття політичного рішення.
ДЗК є "письмовою політичною порадою", яка сприяє дієвостідискусій на засіданнях Кабінету Міністрів і кращому розуміннювибраної стратегії дій.
Основною аудиторією Міністра під час розгляду ДЗК є йогоколеги - члени Уряду. Вони використовують, як правило,рекомендації міністра, які викладаються у першому розділі ДЗК.
ДЗК виконує функцію пояснювальної записки, що згідно зТимчасовим регламентом Кабінету Міністрів ( 915-2000-п ) подаєтьсяразом з проектом нормативно-правового акта. Тобто, ДЗК єсамодостатнім документом, який не супроводжується пояснювальноюзапискою. ДЗК готується стислою, простою для сприйняття мовою.
ДЗК використовується для:
- опису конкретного політичного контексту;
- окреслення проблем, пов'язаних з поточною ситуацією;
- надання рекомендацій щодо прийняття рішення;
- а також як засіб для залучення підтримки членів Уряду щодо запропонованої стратегії дій.
Коли готується доповідна записка
ДЗК готується:
- на виконання рішення Кабінету Міністрів чи доручення Прем'єр-міністра;
- коли виникає потреба у прийнятті законодавчих або інших нормативно-правових актів із соціально значущих проблем;
- з ініціативи Міністра, якщо вирішення питання виходить за межі його повноважень;
- за результатами проведення громадських консультацій.
Загалом ДЗК готується відповідно до планів підготовки питаньформування та реалізації державної політики (квартальних,піврічних), затверджуваних Кабінетом Міністрів.
В усіх інших випадках, коли постає питання, чи готувати ДЗК,Секретаріат завжди готовий надавати працівникам апаратуміністерств необхідні поради та консультації.
Процес прийняття рішення
Рішення, які приймаються на основі ДЗК, - це політичнірішення Кабінету Міністрів. Кабінет Міністрів ухвалюєрекомендоване Міністром рішення та стратегію його впровадження.
Наступним кроком є схвалення Кабінетом Міністрів відповіднихпроектів законів, указів Президента України та прийняття постановяк інструментів реалізації політичного рішення.
Як виглядає доповідна записка
ДЗК складається з двох розділів, кожен з яких виконує різну,проте споріднену функцію:
I. Рекомендації Міністра
II. Аналітична частина
Рекомендації Міністра (далі - РМ) є пропагандистськимдокументом, за допомогою якого Міністр презентує КабінетовіМіністрів огляд питання та рекомендації щодо його вирішення, атакож аргументи на користь запропонованого курсу дій.
Це єдиний розділ ДЗК, який висвітлює точку зору міністра,його думки та рекомендації щодо прийняття політичного рішення.
Аналітична частина, на відміну від першого розділу, більшдетально висвітлює питання, яке потребує політичного рішення. Вній викладається повний, збалансований та об'єктивний аналізісторії питання, факторів, які розглядаються з метою досягненняможливих результатів, варіантів рішень, вартість кожного з них.
У цьому розділі міститься інформація про деталі та історіюпитання, яка допомагає експертам та аналітикам зрозуміти логікуДЗК.
ДЗК готується за стандартним форматом з тим, щоб міністримогли легко знайти ту інформацію, яка їх цікавить. Добрепідготовлена ДЗК - це додаткова допомога міністрам в процесіприйняття рішення.
ПІДГОТОВКА ДОПОВІДНОЇ ЗАПИСКИ
Вступ
Готуючи ДЗК, треба пам'ятати, що вона призначається дляміністрів, які мають обмаль часу для її вивчення. А тому зробітьДЗК якомога зручнішою для читання та розуміння:
- вживайте звичні звороти мови;
- уникайте довгих складних речень і абзаців;
- уникайте спеціальних термінів чи незнайомих скорочень;
- висловлюйтеся стисло і не відходьте від головних питань;
- будуйте аргументи поступово;
- слідкуйте, щоб у реченнях не було зайвих слів;
- скорочуйте проект ДЗК не роздумуючи, поверніться до ньогоза день і скоротіть знову;
- попросіть колег, які не знайомі з предметом, прочитати вашкінцевий варіант.
ДЗК готується у такій послідовності: спочатку робитьсяаналітична частина, а потім на її основі формуються РМ. Протекінцева ДЗК на початку містить РМ, а потім йде аналітична частина.
Назва доповідної записки
Назва - це опис предмета ДЗК одним коротким реченням(з 5-7 слів).
Приклади:
-------------------------------- --------------------------------
| невдало | | краще |
| | | |
|Визначення повноважень та | | Підвищення ефективності|
|функцій Фонду державного | | управління державним майном. |
|майна і органів виконавчої | | |
|влади з управління казенними | | |
|та державними підприємствами, | | |
|а також національними | | |
|(державними) компаніями та | | |
|іншими господарськими | | |
|товариствами, у статутному | | |
|фонді яких державі належить | | |
|частка (акції, паї), та | | |
|врегулювання питання передачі | | |
|в управління на конкурсних | | |
|засадах державних підприємств | | |
|і господарських товариств, у | | |
|статутних фондах яких державі | | |
|належить частка (акції, паї). | | |
-------------------------------- --------------------------------
ПІДГОТОВКА РОЗДІЛУ "РЕКОМЕНДАЦІЇ МІНІСТРА"
РМ є узагальненням всієї ДЗК. Тому міністри повинні матиможливість читати і розуміти цей розділ незалежно від решти ДЗК.
Ваша мета при складанні розділу РМ:
- надати міністрам основну потрібну інформацію у стислій, зручній для читання формі. Її обсяг повинен становити
максимум 3 арк., не включаючи титульний;
- включити до розділу лише ту інформацію, яка потрібна для прийняття рішення членам Уряду, а не іншим посадовим
особам.
Предмет (питання)
Предмет - це узагальнення питання в одному реченні дляобговорення і прийняття рішення Кабінетом Міністрів.
Предмет:
- з'єднує назву ДЗК і РМ;
- пояснює і розвиває назву;
- не зазначає чому порушується питання;
- встановлює основу для РМ.
Формулювання предмета починається словами "Чи ..." або "Чи... та як ..." з метою заохочення обговорення в КабінетіМіністрів.
У деяких випадках формулювання предмета може починатисясловом "Як ...". Важливо переконатися, що назва ДЗК, предмет ДЗКта РМ узгоджуються між собою.
Приклади:
-------------------------------- --------------------------------
| невдало | | краще |
| | | |
|1. Доцільність зниження | |1. Чи потрібно знижувати |
|ставки вивізного | |ставки вивізного |
|(експортного) мита на відходи | |(експортного) мита на відходи |
|та брухт чорних металів з | |та брухт чорних металів? |
|урахуванням необхідності | | |
|пріоритетного забезпечення | | |
|цією сировиною вітчизняних | | |
|металургійних підприємств. | | |
| | | |
|2. Процедура проведення | |2. Як підвищити ефективність |
|конкурсів щодо визначення | |управління державним майном? |
|фізичних осіб з управління | | |
|цілісними майновими | | |
|комплексами державних, у тому | | |
|числі казенних підприємств та | | |
|корпоративними правами | | |
|держави в господарських | | |
|товариствах, частка держави у | | |
|статутному фонді яких | | |
|перевищує 5 відсотків. | | |
-------------------------------- --------------------------------
Рекомендації
Рекомендації - це запропонована послідовність дій, якправило, з урахуванням можливостей вибору, за якими міністр очікуєпідтримку з боку Кабінету Міністрів.
Рекомендації:
- містять рішення, якого чекає міністр;
- визначають конкретні ролі відповідних міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у виконанні рішення;
- визначають стратегію та напрями виконання (хто, як, коли);
- наприкінці містять інформацію, яких витрат потребуватиме втілення пропозиції і з яких джерел вона фінансуватиметься;
- є основою для формулювання рішення, яке записується у протоколі засідання Кабінету Міністрів.
У цьому розділі слід пояснити, що необхідно для впровадженняобраного варіанту рішення, які для цього потрібнінормативно-правові акти і на якому рівні вони мають бути прийняті.Слід також зазначити яких організаційних заходів потрібно вжитидля забезпечення впровадження рішення, хто повинен здійснюватимоніторинг тощо.
Рекомендації формулюються, йдучи від загального до конкретнихпитань. Перша рекомендація може надавати огляд запропонованоїпослідовності дій, тоді як наступні рекомендації конкретизуютькроки.
Як правило, у рекомендаціях не робиться посилання на текстДЗК з метою пояснення їх суті. Вони мають цілком самостійну ізавершену логіку. Інколи можуть бути посилання на текст в іншійчастині ДЗК.
Представляючи у рекомендаціях варіанти вирішення питання,зазначайте, якому з них надано перевагу.
Якщо рекомендації занадто великі або детальні, позначтерозділ назвою "Узагальнені рекомендації". У цьому розділі надайтеу простій формі узагальнення політичних цілей, що пропонуються, адетальні рекомендації викладіть у додатку.
Пам'ятайте, що остаточне рішення Кабінету Міністрівбазуватиметься на детальних рекомендаціях.
Обґрунтування
Це основні аргументи міністра на підтримку своїхрекомендацій.
Залежно від питання розділ "Обґрунтування" містить такуінформацію:
- чому порушується питання;
- проблема, яка стоїть за рекомендованим рішенням;
- аргументи на підтримку пропозиції;
- чому обрано один з варіантів рішення;
- опис наслідків у разі неприйняття рішення.
У цій частині РМ визначальним є вибір відповідного рівнядеталізації. Слід включати лише ту інформацію, яку повинен матичлен Уряду для прийняття запропонованого рішення.
Якщо, наприклад, довідкова інформація, на якій ґрунтуютьсяРМ, більш важлива з точки зору розкриття контексту запропонованогорішення, зосередьтесь на ній.
Якщо це важливо, поясніть, чому заінтересовані групипідтримують ці РМ.
Якщо РМ містять регулятивні положення, узагальніть їх водному короткому абзаці на основі інформації, що міститься ваналітичній частині ДЗК.
Завершіть розділ обґрунтування описом значних наслідківнеприйняття запропонованої послідовності дій.
Проблеми та стратегія розв'язання
У цьому розділі описуються можливі негативні наслідки дляУряду і критика, з якою він зіткнеться при впровадженнірекомендацій, а також найкращий спосіб їх усунення.
Не описуються негативні наслідки неприйняття рекомендацій,оскільки зазначені рекомендації відображені в обґрунтуванні.
Членами Уряду надається реальна оцінка можливих "пасток" ітаким чином ДЗК не буде містити несподіванок.
Зазвичай ДЗК містить принаймні два чи три пункти проблем тастратегій.
Негативна реакція певних кіл суспільства може спричинити:
- заяви про те, що державна політика погіршує купівельнуспроможність;
- скарги стосовно нераціонального використання коштів;
- заяви про те, що політика не узгоджується з деякимипроголошеними цілями тощо.
Інші можливі критичні зауваження можуть містити:
- нові проблеми, що виникнуть в результаті впровадженнярекомендацій;
- надмірні сподівання, які не можуть бути виправдані навітьза умови успіху політичного рішення.
У будь-якому випадку зазначте, як міністр має наміррозв'язати проблему. Упевніться, що стратегія дій є переконливою,особливо щодо надання ґрунтовної відповіді на можливу критику.
Приклади:
------------------------------------------------------------------
| невдалий |
| |
|Проблеми та стратегії |
| |
|Проблема: Х промисловість України ймовірно заперечуватиме|
| деякі аспекти цієї пропозиції. Ця проблема може стати|
| навіть більш серйозною, якщо інші галузі|
| промисловості занепокояться тим, що плануються|
| подібні скорочення. |
| |
|Стратегія: До прийняття рішення посадовими особами у Х|
| промисловості буде сказано, що: зміни не|
| проводитимуться одразу; якими б не були негативні|
| наслідки для Х промисловості, вони будуть усуненні в|
| найкоротший строк; буде проведено дослідження для|
| визначення, чи призведе прийняття рішення до|
| необхідності змін, якщо негативні наслідки будуть|
| істотнішими ніж прогнозується. |
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
| кращий |
| |
|Проблеми та стратегії |
| |
|Проблема: Деякі з великих підприємств Х промисловості можуть|
| скаржитися, що через відміну субсидій галузі Уряд|
| порушує свої програмні обіцянки. |
| |
|Стратегія: Буде проведено тривалі консультації з Х|
| промисловістю, на яких буде поінформовано: |
| |
| - що до введення в дію рішення Уряд проведе|
| структурні зміни в промисловості; |
| |
| - що протягом короткотривалого періоду підвищення|
| конкурентоспроможність Х промисловості має принести|
| більші прибутки; |
| |
| - що через два місяці після впровадження рішення Уряд|
| зробить оцінку ситуації і розгляне у разі потреби|
| можливість урегулювання питання. |
------------------------------------------------------------------
Консультації
У цьому розділі інформується з ким проводилися консультаціїза межами центральних та місцевих органів виконавчої влади, тобтоз представниками третьої сторони, зокрема з громадськістю,заінтересованими групами (підприємці, освітяни, студенти тощо),якими є їх погляди.
Такі консультації проводяться в порядку, визначеномупостановою Кабінету Міністрів від 15 жовтня 2004 р. N 1378( 1378-2004-п ) "Деякі питання щодо забезпечення участігромадськості у формуванні та реалізації державної політики"(Офіційний вісник України, 2004 р., N 42, ст. 2773).
Також інформується про ініціативи, що виникли в результатіконсультацій та заходи, яких може буде вжито для їх врахування.
Погодження
У цьому розділі інформується про те, що із заінтересованимицентральними (місцевими) органами виконавчої влади відбуласяпроцедура погодження запропонованого рішення та зазначаютьсярезультати погодження.
Зокрема, інформується про питання, щодо вирішення яких недосягнуто згоди в процесі міжвідомчих консультацій і якіпотребують вирішення Кабінетом Міністрів.
Відображаються позиції заінтересованих органів у тихпитаннях, які торкаються їх компетенції та сфери відповідальності,а не у політичному питанні, порушеному міністром у його ДЗК.
Успішне проходження ДЗК забезпечуватиме повноту погодження.Не слід обмежуватися участю в узгоджувальних процедурах лише тихорганів виконавчої влади, які зазначені у відповідних дорученняхчи завданнях, оскільки наперед неможливо визначити, чиїх інтересівторкатиметься ДЗК. Треба пам'ятати, що коло заінтересованихорганів визначається ініціатором ДЗК самостійно, виходячи із сутіпропозиції.
Під час висвітлення позиції заінтересованих органів(застережень чи заперечень) висловлюйтеся прямо. Тоді члени Урядуне зіткнуться з несподіваними розбіжностями під час розгляду ДЗКна засіданні Кабінету Міністрів.
Необхідно зазначити кожний орган влади, який має свою точкузору або занепокоєння щодо пропозиції і чітко описати їх суть.
Для забезпечення якості узгоджувальних процедур необхідно:
- проводити консультації з відповідними посадовими особами заінтересованих органів влади та вашого міністерства,
використовуючи можливості одержання порад фахівців
Секретаріату Кабінету Міністрів у процесі підготовки ДЗК;
- заздалегідь розповсюджувати проект ДЗК серед заінтересованих центральних (місцевих) органів виконавчої
влади;
- надавати можливість усім заінтересованим органам висловлювати свою точку зору та занепокоєння;
- відверто і точно записувати у ДЗК думки заінтересованих органів.
Описуючи позицію міністерства, вкажіть його скорочену назву.
Уникайте нечітких формулювань, таких як "проводилисяконсультації з ..." або "не погоджується з ...". Будьте точними іконкретними.
Звіряйте ваші формулювання з формулюваннями інших сторін.Таким чином, неузгодженості будуть визначені і врегульованізаздалегідь або представлені як питання для вирішення.
Ніколи не намагайтеся приховувати розбіжності іззаінтересованими органами. Не проводячи консультацій з тими, хтона вашу думку може мати свою точку зору або виступати проти,згладжуючи або ігноруючи висловлені занепокоєння, ви додаєтезайвої роботи міністрам на засіданнях Кабінету Міністрів,створюєте потенційні ускладнення своєму міністрові таміністерству.
Приклади:
------------------------------------------------------------------
| невдалий |
| |
|Позиція міністерств |
| |
|1. Міністерство А і Міністерство Б погоджуються з пропозицією.|
| Міністерство В і Г мають певні занепокоєння. |
| |
|2. Кілька міністерств в цілому погоджуються щодо потреби зміни,|
| проте мають різне бачення щодо "за " і "проти" того, як|
| далеко слід просуватися і в які строки. |
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
| краще |
| |
|Позиція міністерств |
| |
|1. Міністерство А і Міністерство Б погоджуються з|
| рекомендаціями. Міністерство В категорично проти|
| аспектів....., та ....... пропозиції. |
| |
|2. Міністерство К погоджується з рекомендаціями за умови, що|
| ...... відомство Х складе перелік таких проблем: ......, а|
| відомство Ж отримає додаткові фінансові ресурси. |
| |
------------------------------------------------------------------
Якість консультацій має особливо вирішальне значення, колиДЗК зачіпає певні фінансові питання. У кожному випадку вказуйте,що консультація відбулася і зазначте досягнуті домовленості ненижче, як на рівні міністрів чи перших посадових осібзаінтересованих органів виконавчої влади.
Щодо процедури погодження пропозицій міністра керуйтесявимогами Тимчасового регламенту Кабінету Міністрів ( 915-2000-п )в частині погодження проектів нормативно-правових актів (розділVI, пункт 14).
Взаємодія центральних та місцевих органів виконавчої влади
Цей розділ є обов'язковим з урахуванням наголосу нанеобхідності партнерських взаємовідносин з місцевими органамивлади у питаннях спільної компетенції, та тих, що впливають наінтереси регіонів.
Фінансова інформація
Будь-яка фінансова інформація, представлена в РМ, завждибереться з аналітичної частини ДЗК. Ніколи не включайте до РМфінансової інформації, якої немає в аналітичній частині.
Фінансова інформація подається наприкінці РМ у загальнихрисах. Це інформація для членів Уряду про витрати, надходження таджерела коштів, необхідні для прийняття рішення. Метою фінансовоїінформації є надати членам Уряду можливість зрозуміти фінансовімасштаби того, що їм потрібно затвердити.
Якщо пропозиція не передбачає поточних або довгостроковихбюджетних витрат, включіть у кінці РМ такий абзац: ця пропозиціяне потребує жодних додаткових фінансових ресурсів.
ПІДГОТОВКА РОЗДІЛУ "АНАЛІТИЧНА ЧАСТИНА"
Цей розділ містить детальний, виважений та об'єктивний аналізпитання, факторів, які враховуються при визначенні можливихваріантів вирішення, а також аналіз цих варіантів та витрат наздійснення кожного з них.
Аналіз повинен надавати членам Уряду повну картинуможливостей вибору запропонованих варіантів вирішення питання.
Під час підготовки аналізу уникайте таких слів, як"пропонується", "рекомендується", - використовуйте умовні речення.Наприклад, замість такої фрази: Варіант А підвищитьефективність, - пишіть: Якщо буде прийнято варіант А, в результатіможна підвищити ефективність...
Доцільно включити до аналізу позиції, застереження, порадифахівців заінтересованих органів з питань їх професійноїкомпетенції або відповідальності, якщо ці питання розглядаються якфактори аналізу.
Аналітична записка складається з трьох частин: довідковаінформація, міркування та варіанти.
Розпочніть кожну частину з узагальнення на п'ять рядків.
Ваша мета як розробника:
- надати міністрові детальний аналіз усіх факторів та довідкової інформації;
- перевірити всі реальні варіанти, і якщо це прийнятно, проаналізувати фінансові та політичні аспекти;
- надати необхідну інформацію, щоб пропозицію можна було реалізувати в разі її прийняття Урядом;
- надати достатньо інформації для повного розуміння контексту та підходів.
Під час розроблення аналізу, слід враховувати такі питання:
- Яка традиційна точка зору з цього питання. Яка є практика розв'язання подібних проблем, чи надає це інші можливості;
- Які останні досягнення у цій сфері політики;
- Які чинники перешкоджали прийняттю рішення в минулому і як вони можуть вплинути на запропоноване рішення;
- Чи буде вплив на існуючі програми, чи не дублюватимуться вони. Якщо так, то який знайти вихід з цього;
- Чи буде відрізнятися вплив на різні галузі економіки чи регіони. Чи будуть очевидні виграші та програші. Хто матиме
вигоду і наскільки;
- Чого збирається досягти Уряд, вирішуючи це питання. Яка вигода від цього громадянам України;
- Які прогнозуються результати, якщо Уряд підтримає запропоноване рішення, і які можуть бути наслідки, якщо не
підтримає.
Аналітична частина за обсягом може бути різною залежно відприроди та складності питання, проте, як правило, вона складаєтьсяз ...... аркушів і рідко, коли перевищує ....... арк. (за виняткомдодатків).
Довідкова інформація
Це короткий огляд усього спектру питань, з яких випливаєпропозиція міністра для розгляду Кабінетом Міністрів.
Інформація розпочинається з одного речення, в якомурозкривається суть питання.
У довідковій інформації:
- міститься пояснення, чому розглядається це питання;
- надається коротка історія питання і як воно вирішувалося;
- розкривається природа проблеми, що стоїть за питанням;
- повідомляється, який вплив на питання має існуюча політика;
- наводяться чинні рішення (акти законодавства), які торкаються цього питання.
Довідкова інформація може викладатися також на основіважливих рекомендацій, запропонованих робочими групами,спеціалістами, комісіями тощо.
Дослідження
Повідомляється про фактори, які розглядаються під часвироблення рішення. Зокрема, інформується, що всі групи таінтереси, які можуть відчути вплив можливої стратегії дій,визначені і проведено оцінку їх позицій.
Розробник ДЗК повинен використовувати свої власні судженняпри вирішенні, які групи, інтереси або сфери ймовірно будутьзацікавлені у питанні (бізнес, торгівля, транспорт, екологія,безробітні, молодь, жінки, державна мова, ветерани тощо).
Звичайно ж головним чинником, що визначає, які групи таінтереси зачіпаються, є природа питання. Обмежуйте аналіз лишетими з них, які мають найбільше значення, і надайте точний описпотенційних проблем.
Описуючи потенційні проблеми, оцініть, чи стратегія дій,передбачена для вирішення питання, доповнюватиме, суперечитиме чивступатиме в конфлікт з останніми ініціативами у питаннях,пов'язаних з проблемами тих чи інших груп та інтересів, наприкладпроблемою безробіття.
Можливо, що виникне нова група інтересів у результатідослідження питання. Наприклад, чи могли б дії в якомусь напрямістворити такий конфлікт, навколо якого б об'єдналися групи осіб,які до того не мали нічого спільного.
Якщо пропозиція містить регулятивні моменти, зробіть аналізрегулятивного впливу і додайте його до аналітичної частини ДЗК.
Основні моменти аналізу регулятивного впливу викладіть врозділі "Обґрунтування" РМ.
Приклади:
------------------------------------------------------------------
|Дослідження |
| |
|Стисле узагальнення (5 рядків) _________________________________|
| |
|Питання жінок |
| |
|Стало очевидним, що ____________________________________________|
| |
|Праця |
| |
|Профспілки вугільної галузі висловилися, що ____________________|
| |
|Малі підприємства |
| |
|Пасажирські перевізники мають серйозні занепокоєння щодо _______|
------------------------------------------------------------------
Варіанти рішення
У цій частині аналітичної записки дається детальний івиважений виклад позитивних і негативних моментів стосовно кожноїпослідовної дії та фінансова інформація.
Це ключовий елемент розділу аналітичної записки.
Виклад варіантів рішення:
- починається з п'яти рядків узагальнення всіх існуючих варіантів;
- представляє кілька варіантів практичного розв'язання проблеми;
- підкреслює переваги та недоліки кожного з варіантів;
- надає повний і об'єктивний аналіз фінансових аспектів кожного варіанта.
Представлення детального аналізу всіх можливих шляхіввирішення питання запевняє Міністра, що це робиться на основіцілісного та відвертого дослідження всіх можливостей, а також те,що пропонується реальний вибір між реальними альтернативами.
Можливе повторення інформації у розділах "Дослідження" і"Варіанти рішення". Проте у першому розділі розглядаються фактори,які слід враховувати під час вирішення питання взагалі, а вдругому - кожний варіант враховує свої особливості.
Завдання визначення та дослідження варіантів вирішенняускладнюється у випадку з простими і прямими питаннями, а такожтими, які передбачають лише один можливий спосіб дій. Доречнимбуде у цьому випадку поставити запитання так: чи є інші шляхивирішення цієї проблеми.
Якщо і є, то їх можна інколи представити лише в загальнихрисах, щоб підкреслити контраст між рекомендованим рішенням знаслідками інших, менш важливих підходів.
Ніколи не включайте нереальних варіантів.
Перелік варіантів може викладатися в довільному порядку,тобто можна починати з найкращого, найгіршого, найдешевшого чинайдорожчого.
Під час складання розділу "Варіанти рішення" дотримуйтесятакої послідовності:
------------------------------------------------------------------
| Варіанти рішення |
| |
|(Узагальнення викладення всіх обговорюваних варіантів - 5|
|рядків) ________________________________________________________|
|________________________________________________________________|
| |
|Варіант 1: (коротка назва) _____________________________________|
| |
|(опис) _________________________________________________________|
| |
|(фінансові деталі) _____________________________________________|
| |
|(переваги/недоліки) ____________________________________________|
| |
|Варіант 2: (коротка назва) |
| |
|(опис) _________________________________________________________|
| |
|(фінансові деталі) _____________________________________________|
| |
|(переваги/недоліки) ____________________________________________|
| |
| Оцінку переваг та недоліків можна викласти двома абзацами в|
|кінці цього розділу шляхом об'єднання зазначених критеріїв за|
|усіма варіантами: спочатку - переваги усіх можливих варіантів,|
|потім - недоліки. |
------------------------------------------------------------------
Фінансова інформація
Якщо ДЗК передбачає бюджетні витрати або надходження,необхідна детальна фінансова інформація для повного аналізупропозиції.
Якщо політичне рішення передбачає виділення коштів здержавного бюджету або зменшення надходжень, необхідно установитиконтакти з Міністерством фінансів заздалегідь і підтримувати їхвпродовж усього процесу підготовки пропозиції. Це важливо,оскільки Мінфін може мати серйозні заперечення або застереженнящодо пропозиції.
Надайте Кабінетові Міністрів якісну фінансову інформацію.Характеризуйте відносну достовірність розрахунків, зазначивши, щовони містять повністю визначені, частково визначені або орієнтовнідані. Якщо необхідно, опишіть чинники, які можуть вплинути наточність цих розрахунків.
Під час складання фінансової інформації звертайтеся задопомогою до фінансового підрозділу вашого міністерства.
Пам'ятайте, що міністрам потрібні загальні сукупні положеннящодо фінансових наслідків пропозиції.
Визначте усі можливості відшкодування витрат та з яких джерелфінансуватиметься пропозиція. В аналітичній частині ДЗК викладітьфінансові деталі кожного із запропонованих варіантів рішення.
ДОДАТКИ
Підходьте виважено до надання будь-якої додаткової інформаціїдо ДЗК. Пам'ятайте про зайнятість міністрів.
Додатки до розділів аналізу та РМ включаються в кінці ДЗКпісля аналізу, причому спочатку додатки до аналізу, а потім до РМ.
Додаток 1. Рекомендоване рішення
Це заключна частина ДЗК. У цьому додатку викладається текстрекомендованого рішення, який пропонується ухвалити. Ухваленерішення записується у протоколі засідання Кабінету Міністрів. Уньому чітко і конкретно формулюються схвалені рекомендаціїМіністра.
Якщо пропонується законодавче врегулювання проблем(підготовка нового законопроекту чи внесення змін до чинногозакону), то в рішенні викладається основний зміст законодавчоїпропозиції (концепція законопроекту). Концепція містить перелікцілей, що мають бути досягнуті законодавчою пропозицією. Вона невідображає фактичний текст законопроекту, а містить лише суттєвійого положення, які визначають ідеологію та межі політичногорішення.
Рекомендоване рішення повинно бути сформульовано достатньоконкретно, з тим, щоб було зрозуміло, яку політику слідвпроваджувати і яким чином.
------------------------------------------------------------------
| Наприклад: |
| |
|1. Погодитися з пропозицією міністерства, яка передбачає: ______|
| |
|2. Зобов'язати міністерство підготувати ________________________|
| |
|3. Запровадити, починаючи з ____________________________________|
| |
|4. Здійснити заходи щодо _______________________________________|
| |
|5. Забезпечити підготовку ______________________________________|
------------------------------------------------------------------
Усі завдання (стратегія дій), спрямовані на реалізаціюполітичного рішення, повинні передбачати конкретних виконавців тастроки виконання.
Рекомендоване рішення підписується Міністром, який подав ДЗК.
Додаток 2. Критерії оцінки та моніторинг
У цьому додатку відображаються ключові позиції планумоніторингу виконання рекомендованого рішення, який розробляєтьсяміністерством.
Критерії оцінки
Виходячи з цілей рішення розробниками повинно бути визначенокритерії (показники), за якими оцінюватиметься ефективністьрішення та порівнюватимуться досягнуті результати зпрогнозованими.
Як правило, мова йде про 3-4 критерії, які визначають головнусуть політичного рішення та для якої мети воно приймається.
Це може бути зменшення кількості безробітних, створення новихробочих місць, ліквідація заборгованості, збільшення надходжень добюджету, підвищення конкурентоспроможності продукції, розвитокпідприємництва, підвищення добробуту громадян тощо.
Критерії оцінки (показники) повинні мати конкретний вимір(гроші, одиниця продукції тощо), а також передбачати можливістьвизначення як рішення вплинуло на громадян загалом і що воноозначає для них, яка їх реакція на дії Уряду.
Моніторинг
У цій частині додатка міститься стисла інформація про те, якбуде організовано відстеження процесу впровадження рішення з метоювиявлення кінцевого результату.
Має бути зазначено періодичність проведення аналізурезультативності та продемонстровано, як використовуватимутьсяйого результати для коригування стратегії, а також окреслено роліінших міністерств у реалізації стратегії дій.
Додаток 3. Інформаційний план
Для успіху будь-якої політичної ініціативи дуже важливим єправильно складений інформаційний план. Він розробляється длятого, щоб забезпечити надання роз'яснень рішень Уряду як широкійгромадськості, так і окремим цільовим групам.
Інформаційний план показує, яким чином Уряд збирається цезробити, як певні питання висвітлюватимуться в засобах масовоїінформації та яким чином може відреагувати громадськість, а такожкоротко описує, як Міністр - ініціатор пропозиції плануєпредставити політичне рішення народові.
Цей план має розроблятися одночасно з політичною пропозицієютаким чином, щоб інформаційну стратегію можна було оцінити разом зусіма варіантами рішення, поданими у ДЗК. Інформаційний план, якправило, не перевищує трьох аркушів. Як правило, інформаційнийплан складається з таких розділів:
1. Цілі інформаційного плану
Чітко вказати, які цілі мають бути досягнуті за допомогоюінформаційного плану. Цілі формулюються з метою досягненнягромадського сприйняття, розуміння намірів Уряду.
2. Громадське середовище
Узагальнити громадські настрої, включно з позицією основнихгруп, на які спрямовано політичне рішення. Визначити позиціїрегіонів, чутливих до проблеми, яку пропонується розв'язати.
Під час складання цього розділу важливо описати результатианалізу ЗМІ відповідних досліджень, звітів, опитування громадян,тестів тощо.
3. Ключові повідомлення
Визначити головні (три - чотири) аспекти політичного рішення,які треба повідомити, уникаючи малозначущих деталей.
4. Верстви (групи), на які спрямоване рішення, та їх реакція
Зазначити, на кого впливатиме рішення, виділивши основні тадругорядні верстви (групи) суспільства, і яка їх реакція.
5. Форми та методи інформування
Визначити у який спосіб буде розгорнута інформаційнадіяльність щодо висвітлення того, як рішення вплине на громадян(заяви, реклама, поїздки з роз'ясненнями, консультації, брошури табуклети, інтерв'ю в ЗМІ, круглі столи, інтернет-програми тощо).
6. Бюджет
Зазначити обсяги фінансування, необхідні для запровадженняінформаційного плану.
Макет
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
Кабінетові Міністрів України
_________________________________________________________
(назва: опис предмета
_________________________________________________________
записки)
____________________________
(дата)
_________________________________________________________
(повна назва міністерства)
РЕКОМЕНДАЦІЇ МІНІСТРА
Суть питання
Чи потрібно та як (або Як ......) ___________________________ _____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________РЕКОМЕНДАЦІЇ
З тим, щоб __________________________________________________
р е к о м е н д у є т ь с я:
1. __________________________________________________________
2. __________________________________________________________
3. __________________________________________________________
4. __________________________________________________________Обґрунтування
1. __________________________________________________________
2. __________________________________________________________
3. __________________________________________________________
4. __________________________________________________________Проблеми та стратегія розв'язання
Проблема 1. ______________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Стратегія ________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Проблема 2. ______________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Стратегія ________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Проблема 3. ______________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Стратегія ________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Консультації
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Погодження
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Позиція заінтересованих органів
1. _______________________________________________________________
2. _______________________________________________________________
3. _______________________________________________________________
4. _______________________________________________________________
Взаємодія центральних та місцевих органів виконавчої влади
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Фінансова інформація
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Міністр __________________ _________________________
(підпис) (ініціали та прізвище)
АНАЛІТИЧНА ЧАСТИНА
Суть питання
Заново сформулюйте одним коротким реченням (5-7 слів) назвуДЗК Розкрийте суть (історію) питання, виклавши довідковуінформацію на 1 аркуші.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Дослідження
Одним коротким реченням (до 5 рядків) підсумуйте цей розділ.Розкрийте 3-4 ключові проблеми, які заслуговують на увагу,наприклад:
- Питання жінок. ____________________________________________
- Малі підприємства. ________________________________________
- Праця. ____________________________________________________Варіанти рішення
Одним коротким реченням підсумуйте цей розділ:
"Розглядалися два варіанти. Варіант 1 передбачає ________________,
а варіант 2 передбачає ___________________________________________
Варіант 1. (коротка назва)
Опис варіанта. ___________________________________________________
Фінансові деталі. ________________________________________________
Переваги (недоліки). _____________________________________________
Варіант 2. (коротка назва)
Опис варіанта. ___________________________________________________
Фінансові деталі. ________________________________________________
Переваги (недоліки). _____________________________________________
Варіант 3. (коротка назва)
Опис варіанта. ___________________________________________________
Фінансові деталі. ________________________________________________
Переваги (недоліки). _____________________________________________