• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо окремих питань оподаткування благодійної організації у статусі неприбуткової організації

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 18.03.2024 № 1427/ІПК/99-00-21-02-02
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 18.03.2024
  • Номер: 1427/ІПК/99-00-21-02-02
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 18.03.2024
  • Номер: 1427/ІПК/99-00-21-02-02
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
18.03.2024 № 1427/ІПК/99-00-21-02-02
Щодо окремих питань оподаткування благодійної організації у статусі неприбуткової організації
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Благодійної організації '...' (далі - Благодійний фонд) щодо окремих питань оподаткування благодійної організації у статусі неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно із зверненням Благодійного фонду, внесеного до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр), основна мета, завдання та предмет діяльності такої благодійної організації пов'язані з наданням благодійної допомоги людям похилого віку та іншим вразливим верствами населення, які потребують стороннього догляду.
У рамках власної статутної діяльності Благодійний фонд проводить різноманітні заходи із залучення фінансування для підтримки своєї благодійної діяльності, в тому числі із застосуванням таких платіжних систем як LiqPay, проведенням "фандрейзингових кампаній" тощо.
Водночас, у призначеннях платежу в платіжних дорученнях щодо здійснення пожертв благодійників, що надаються Благодійному фонду фізичними та юридичними особами, може не згадуватись формулювання "благодійний внесок" чи "благодійне пожертвування", а наприклад, міститися посилання на переказ з використанням платіжної системи чи такі нестандартні формулювання, як "на добро" або "на стареньких", але зазначені перекази також мають благодійне спрямування перерахувань.
Враховуючи вищевикладене, у зверненні Благодійного фонду викладено такі запитання для отримання індивідуальної податкової консультації:
1. Чи не буде визнаватись незаконним отримання Благодійним фондом фінансування від фізичної чи юридичної особи з призначенням платежу, яке відрізняється від переліку джерел доходів чи їх формулювань, наведених у статуті такої організації, але таке фінансування здійснено для реалізації статутних цілей Благодійного фонду та в якості благодійних пожертв?
2. Чи не буде становити підставу для виключення Благодійного фонду з Реєстру, нарахування податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм Кодексу наявність фактів отримання фінансування (благодійних внесків) від фізичної чи юридичної особи з призначенням платежу, яке відрізняється від переліку джерел доходів чи їх формулювань, наведених у статуті такої організації, але таке фінансування здійснено для реалізації статутних цілей Благодійного фонду та в якості благодійних пожертв?
Щодо запитань 1 та 2
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру.
Як встановлено пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
При цьому пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року №5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" зі змінами (далі - Закон №5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.
Цілі та сфери, види благодійної діяльності встановлено відповідно ст. 3 та 5 Закону №5073.
Установчі документи благодійної організації повинні містити, зокрема, цілі та сфери благодійної діяльності, джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації (п. 2 та 6 частини другої ст. 14 Закону №5073).
Метою благодійних організацій не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов'язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (частина перша ст. 11 Закону №5073).
Зауважимо, що відповідно до частини третьої ст. 11 Закону №5073 благодійні організації самостійно визначають сфери, види, місце (територію), строки і бенефіціарів благодійної діяльності в установчих документах, благодійних програмах або інших рішеннях органів управління.
Відповідно до ст. 16 Закону №5073 благодійні організації мають право власності та інші речові права на кошти, цінні папери, земельні ділянки, інше нерухоме та рухоме майно, а також нематеріальні активи, якщо інше не встановлено законом або установчими документами.
Використання активів (доходів) та правочини благодійних організацій не повинні суперечити актам законодавства та цілям благодійної діяльності.
Благодійні організації мають право здійснювати господарську діяльність без мети одержання прибутку, що сприяє досягненню їх статутних цілей.
Отже, для благодійної організації у статусі неприбуткової організації отримані доходи від проведеної діяльності мають відповідати переліку джерел активів (доходів), передбачених установчими документами такої організації відповідно до профільного Закону №5073, і такі доходи не оподатковуються податком на прибуток підприємств за умови їх спрямування такою благодійною організацією виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах Закону №5073, без розподілу таких доходів або їх частини серед засновників (учасників), працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
Водночас на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов'язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі та на користь отримувачів, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).