• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про правомірність проведення перевірок орендних відносин, податкового законодавства та додержання умов ліцензії

Головне контрольно-ревізійне управління України  | Лист від 08.09.2003 № 12-18/376
Реквізити
  • Видавник: Головне контрольно-ревізійне управління України
  • Тип: Лист
  • Дата: 08.09.2003
  • Номер: 12-18/376
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Головне контрольно-ревізійне управління України
  • Тип: Лист
  • Дата: 08.09.2003
  • Номер: 12-18/376
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
08.09.2003 N 12-18/376
Про правомірність проведення перевірок орендних відносин, податкового законодавства та додержання умов ліцензії
СУТТЄВО. ДПА в АР Крим пропонує начальнику КРУ АР Крим не перевіряти додержання законодавства у сфері орендних відносин, податків та ліцензування, оскільки це, на їх думку, суперечить чинному законодавству. ГоловКРУ не погоджується з цією думкою.
На адресу ГоловКРУ надійшла копія листа Державної податкової адміністрації в Автономній Республіці Крим від 19.06.2003 р. N 1140/9/23-202/2, адресованого начальнику КРУ в АР Крим, з пропозицією не перевіряти додержання законодавства у сфері орендних відносин, податків та ліцензування, оскільки це, на їх думку, суперечить чинному законодавству.
У зв'язку з цим та з метою встановлення єдиних підходів до перевірок зазначених питань ГоловКРУ роз'яснює.
Відповідно до п. 4 ст. 26 Бюджетного кодексу, зовнішній контроль та аудит фінансової та господарської діяльності бюджетних установ здійснюються Рахунковою палатою - у частині контролю за використанням коштів Державного бюджету України, Головним контрольно-ревізійним управлінням України - відповідно до його повноважень, визначених законом. <...>
Законами про державний бюджет, починаючи з 2000 року, встановлювалися положення, за якими державний та місцеві бюджети складалися із загального та спеціального фондів (ст. 1, 2, 25, 40 - 43 Закону України від 17.02.2000 р. N 1458-III "Про Державний бюджет України на 2000 рік", ст. 1 - З, 31, 33, 36, 37, 39 Закону України від 07.12.2000 р. N 2120-III "Про Державний бюджет України на 2001 рік").
У 2001 році це положення врегульовано ст. 13 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. N 2542-III, якою встановлено, що бюджет може складатися із загального та спеціального фондів, та визначено, які види надходжень, видатків та фінансування включаються до кожного з них.
Відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. N 228, фінансування бюджетної установи або одержувача бюджетних коштів здійснюється на підставі єдиного кошторису доходів і видатків, який складається із загального та спеціального фондів або плану використання бюджетних коштів. Бюджетні установи сплачують податки, збори та неподаткові платежі за рахунок коштів як загального (наприклад, прибутковий податок з громадян, відрахування до фондів соціального страхування), так і спеціального фонду (наприклад, прибутковий податок з громадян, відрахування до фондів соціального страхування, податок на додану вартість, відрахування в бюджет з орендної плати тощо).
Статтею 2 Закону України від 25.06.91 р. N 1251-XII "Про систему оподаткування" визначено, що під податком і збором (обов'язковим платежем) до бюджетів та до державних цільових фондів слід розуміти обов'язковий внесок до бюджету відповідного рівня або державного цільового фонду, здійснюваний платниками у порядку і на умовах, що визначаються законами України про оподаткування, та наведено їх перелік. Орендну плату за користування майном бюджетних установ, підприємств державної та комунальної форми власності, а також відрахування в бюджет з орендної плати до переліку податків і зборів (обов'язкових платежів) не включено. Орендна плата сплачується орендарями на підставі договорів оренди, порядок укладання яких регулюється Законом України від 10.04.92 р. N 2269-XII "Про оренду державного та комунального майна" та нормами Цивільного кодексу Української РСР (чинний). Тобто порядок і умови плати за оренду майна законом не визначено.
Бюджетною класифікацією доходів бюджету, затвердженою наказом Міністерства фінансів від 27.12.2001 р. N 604 "Про бюджетну класифікацію та її запровадження" (додаток 1), орендну плату віднесено до неподаткових надходжень (код 20000000). Так, надходженням від плати за оренду цілісних майнових комплексів та іншого майна присвоєно код 22080000, від плати за оренду цілісних майнових комплексів - 2208100, від плати за оренду майна бюджетних установ - 2208200, від плати за оренду іншого державного майна - 2208300, від плати за оренду майнових комплексів та іншого майна, що перебуває у комунальній власності, - 2208400.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2002 р. N 659 затверджено Перелік груп власних надходжень бюджетних установ, при цьому плату за оренду майна бюджетних установ віднесено до складу їх власних надходжень (спецфонд кошторису) від господарської та/або виробничої діяльності.
Отримання або сплата орендної плати та сплата податків впливають на результати виконання кошторису бюджетних установ та на результати фінансово-господарської діяльності підприємств (прибуток або збиток).
Державним та комунальним підприємствам, які отримують кошти з бюджету за кодом економічної класифікації видатків (КЕКВ) бюджету 1300 "Субсидії і поточні трансферти", у більшості випадків розмір субсидії визначається із врахуванням результату їх фінансово-господарської діяльності. Це стосується, насамперед, КЕКВ 1310 "Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)", до якого належать субсидії на покриття збитків підприємств, державна підтримка підприємств, субсидії на приріст обігових коштів, субсидії підприємствам та організаціям сільського господарства та інші. Перевірка правильності складання розрахунків для визначення розміру субсидії не може проводитися без аналізу планових та фактичних доходів від орендної плати, оскільки до виробничо-фінансових планів підприємств включаються всі види доходів.
Отже, орендна плата є об'єктом контролю органів державної контрольно-ревізійної служби.
Законом України від 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (п. 2.1 ст. 2) визначено перелік контролюючих органів, які мають право проводити перевірки своєчасності, достовірності і повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), до якого органи державної контрольно-ревізійної служби не включено.
Сфера дії цього Закону поширюється на податки, збори та обов'язкові платежі (контролюючими органами є податкові та митні органи), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування (контролюючими органами є органи Пенсійного фонду України) та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (контролюючими органами є органи фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності (абз. 1 преамбули Закону).
При виявленні порушень у бухгалтерському обліку, які можуть свідчити про недотримання вимог податкового законодавства (щодо недостовірності, заниження розміру або несвоєчасної сплати податків, зборів та податкових платежів), матеріали контрольних заходів передаються до податкових органів для прийняття рішення і застосування фінансових санкцій. Порядок взаємного інформування органів державної контрольно-ревізійної служби України та органів державної податкової служби України про факти фінансових порушень та вжиті заходи затверджено спільним наказом ГоловКРУ та ДПА України від 22.12.2001 р. N 143/514 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.01.2002 р. за N 30/6318.
Донараховувати податки, збори і обов'язкові платежі та застосовувати фінансові санкції до порушників податкового законодавства органи ДКРС не вправі. Водночас, якщо контрольними заходами виявлено неправомірне використання бюджетною установою або підприємством державної чи комунальної форми власності бюджетних коштів на сплату податків, зборів і обов'язкових платежів, такі порушення відображаються в актах ревізій (перевірок) та звітності за ф. N 1-кр, оскільки стосуються використання бюджетних коштів.
Щодо правомірності перевірок дотримання умов ліцензій (наприклад, ліцензій на право здійснення освітньої діяльності вищими навчальними закладами або ліцензій на право використання каналу мовлення та часу мовлення телерадіоорганізаціями), то це питання органами ДКРС перевіряється в межах перевірки виконання кошторису бюджетних установ, правомірності надання підприємствам усіх форм власності бюджетних коштів та правильності розрахунку для визначення їх розміру. Рішення про застосування санкцій за порушення умов ліцензій приймає орган ліцензування, а фінансові санкції за порушення податкового законодавства, пов'язані з недотриманням норм податкового законодавства, - податкові органи. Якщо недотримання умов ліцензій спричинило порушення, які віднесено до компетенції органів ДКРС, вони відображаються в актах ревізій (перевірок) та звітності за ф. N 1-кр.
Роз'яснення схвалено Методологічною радою ГоловКРУ (протокол від 18.08.2003 р. N 16) і надсилається для використання в роботі та доведення до всіх працівників обласних, міських та районних апаратів КРУ.
В. о. голови І.Стефанюк