• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Програми професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації

Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України  | Наказ, Програма від 17.11.2003 № 764
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України
  • Тип: Наказ, Програма
  • Дата: 17.11.2003
  • Номер: 764
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України
  • Тип: Наказ, Програма
  • Дата: 17.11.2003
  • Номер: 764
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
Н А К А З
17.11.2003 N 764
17.11.2003 N 55
Про затвердження Програми професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації
На виконання пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 травня 2003 р. N 279-р "Про додаткові заходи щодо розв'язання проблем реабілітації інвалідів по слуху і зору та забезпечення їх соціального захисту"
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Програму професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, що додається.
2. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника міністра освіти і науки Степка М.Ф. і віце-президента Академії педагогічних наук Савченко О.Я.
Міністр освіти і науки
України
Перший Віце-президент Академії
педагогічних наук України

В.Г.Кремень

В.М.Мадзігон
ЗАТВЕРДЖЕНО
спільним наказом
Міністерства освіти і науки,
АПН України
17.11.2003 N 764
17.11.2003 N 55
ПРОГРАМА
професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації
Загальна частина
Державна політика щодо професійної підготовки молоді з обмеженими фізичними можливостями визначена Конституцією України, Всесвітньою Декларацією про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей (1990 рік), законами України "Про освіту", "Про вищу освіту", "Про внесення змін до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (1991 рік), "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні" (1993 рік), Указами Президента України "Про додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги населенню України" (2000 рік), "Про Національну програму професійної реабілітації та зайнятості осіб з обмеженими фізичними можливостями на 2001-2003 роки", Комплексною програмою розв'язання проблем інвалідності (1992 рік), Національними програмами "Планування сім'ї" (1995 рік), "Діти України", постановою Кабінету Міністрів України "Про стан Державної молодіжної політики" (1999 рік). Концепцією спеціальної освіти осіб з фізичними вадами в Україні на найближчі роки та перспективу (1996 рік).
Зазначена нормативно-правова база передбачає забезпечення особам з обмеженими фізичними можливостями доступності та безоплатності здобуття вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
Проте, в сучасних умовах соціально-економічних, духовних і культурних реформ в суспільстві нормативно-правова база потребує подальшого вдосконалення та конкретизації щодо освіти осіб з обмеженими фізичними можливостями.
На сьогодні в загальноосвітніх закладах навчається понад 110 тис. учнів з особливими потребами. Згідно з Резолюцією 48/96 Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй "Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів" державам слід визнавати принцип рівних можливостей в галузі... вищої освіти в інтегрованих структурах для молоді та дорослих, які мають інвалідність. Слід забезпечувати, щоб освіта інвалідів була невід'ємною складовою системи загальної освіти.
Разом з тим, у вищій освіті на сьогодні ще не створено системи фахової підготовки осіб з вадами слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, не вироблено конкретного механізму їх навчання, виховання та працевлаштування.
Невизначено порядок відбору таких осіб до вищих навчальних закладів та напрями і спеціальності, за якими вони можуть навчатися.
Не вирішені питання, пов'язані з професійною орієнтацією молоді зазначеної категорії, їх обов'язкової підготовки до вступу у вищі навчальні заклади.
Невідкладними залишаються також питання організації навчального процесу, впровадження сучасних технологій та технічних засобів навчання, підтримки та індивідуалізації фахової підготовки студентів з вадами слуху і зору (індивідуалізовані навчальні програми, навчальні плани, навчальні посібники, підручники, електронні підручники тощо).
Питання працевлаштування інвалідів залишаються законодавчо неврегульованими.
Недостатньо ще наукових досліджень з питань розробки ефективної системи супроводу навчання, студентів з вадами слуху і зору, ще мало вивчається та впроваджується в навчальний процес зарубіжний досвід роботи із зазначеною категорією студентів.
Потребує вдосконалення організація підготовки, перепідготовки педагогічних та науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів. Насамперед з питань здобуття необхідного мінімуму методичних, дидактичних та практичних знань, умінь та навичок для роботи в інклюзивних та в академічних групах студентів з вадами слуху і зору.
Мета та основні завдання
Метою Програми є визначення невідкладних і перспективних заходів щодо адаптації в суспільстві інвалідів по слуху і зору, забезпечення реалізації їхніх конституційних прав на здобуття неповної, базової та вищої освіти відповідно до Закону України "Про вищу освіту".
Цієї мети передбачається досягти шляхом вирішення таких завдань:
- формування мережі вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації для професійної підготовки осіб з вадами слуху і зору;
- визначення напрямів і спеціальностей для професійної підготовки осіб з вадами слуху і зору;
- створення умов для фахової підготовки інвалідів по слуху і зору з метою адаптації їх до трудової діяльності, самозабезпечення і сімейного життя;
- методичне забезпечення навчального процесу у вищих навчальних закладах, в яких здійснюється професійна підготовка інвалідів по слуху і зору;
- створення системи матеріально-технічної та фінансової підтримки вищих навчальних закладів, в яких здійснюється професійна підготовка інвалідів по слуху і зору;
- підготовка та підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації для роботи з інвалідами по слуху і зору;
Програму розроблено на період до 2010 року.
Основні принципи реалізації Програми
- гуманізм, захист конституційних прав і свобод інвалідів;
- особистісно зорієнтований процес освіти інвалідів;
- пріоритетність інтеграції інвалідів у соціальне середовище; попередження їхньої особистісно-соціальної дезінтеграції та ізоляції;
- забезпечення конкурентоспроможності осіб з вадами слуху і зору на ринку праці шляхом здобуття якісної освіти;
- створення умов для активної та плідної участі інвалідів по слуху і зору у різних сферах суспільної та професійної діяльності відповідно до їх здібностей та інтересів.
Очікувані результати виконання Програми
Виконання основних завдань і заходів Програми забезпечить:
- реалізацію конституційних прав інвалідів по слуху і зору на вищу освіту, професійну підготовку та соціальний захист, інтеграцію зазначеної категорії осіб у суспільство;
- фахову підготовку інвалідів по слуху і зору та адаптацію їх до трудової діяльності, самозабезпечення і сімейного життя;
- створення мережі вищих навчальних закладів всіх рівнів акредитації та визначення напрямів і спеціальностей для навчання інвалідів по слуху і зору;
- створення відповідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, вдосконалення навчального процесу у вищих навчальних закладах, в яких здійснюється фахова підготовка інвалідів по слуху і зору;
- підготовку педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів для роботи їх в інклюзивних студентських групах та в академічних групах студентів-інвалідів по слуху і зору;
- врегулювання фінансової підтримки системи фахової підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах всіх рівнів акредитації.
Управління Програмою та організація її виконання
Організація виконання програми покладається на Міністерство освіти і науки України та Академію педагогічних наук України.
Основні заходи щодо виконання Програми
1. Внесення пропозицій Міністерству охорони здоров'я, щодо розроблення переліку медичних протипоказань при прийомі до вищих навчальних закладів, у тому числі для інвалідів по слуху і зору МОН 2004
2.Визначення напрямів і спеціальностей, за якими можуть навчатися особи з вадами слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації МОН, АПН України 2004
3. Формування мережі вищих навчальних закладів різних рівнів акредитації для навчання інвалідів по слуху і зору. Визначення базових вищих навчальних закладів та наукових установ з розроблення методик і технологій фахової підготовки інвалідів по слуху і зору МОН, АПН України Постійно
4. Створення закладів довузівської підготовки інтернатного типу при базових вищих навчальних закладах з метою надання інвалідам по слуху і зору освітніх послуг, корекції їх знань та соціальної адаптації Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій 2004-2010
5. Підготовка пропозицій до Умов прийому щодо особливостей організації вступних випробувань у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації для інвалідів по слуху і зору МОН 2004
6. Розроблення та впровадження системи супроводу навчання студентів з вадами слуху і зору в інтегрованому освітньому середовищі АПН України МОН 2005
7. Створення в Інституті спеціальної педагогіки АПН України лабораторії з питань лінгвістичного вивчення української жестової мови АПН України 2005
8. Створення в Науково-методичному центрі вищої освіти МОН підрозділу з питань наукового і методичного забезпечення професійної підготовки осіб з обмеженими фізичними можливостями МОН 2005
9. Внесення пропозицій Кабінету Міністрів України щодо випуску навчальних посібників, журналів, газет, бюлетенів, титрованих, інформаційних відео матеріалів на магнітних та цифрових носіях МОН 2004-2010
10. Вивчення питання щодо створення на базі Відкритого міжнародного університету розвитку людини "Україна" Центру розвитку кар'єри та підприємництва студентів з інвалідністю МОН, Університет "Україна" (за згодою) 2006
11. Забезпечення першочергового пільгового державного кредитування для інвалідів, зокрема по слуху і зору МОН, інші центральні органи виконавчої влади, що мають у підпорядкування вищі навчальні заклади 2004-2010
12.Впровадження системи дистанційного навчання студентів з вадами слуху і зору МОН, інші центральні органи виконавчої влади, що мають у підпорядкування вищі навчальні заклади, Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій Постійно
13. Сприяння працевлаштуванню інвалідам по слуху і зору із числа випускників вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації, які навчалися за державним замовленням МОН, УТОГ, УТОС, інші центральні органи виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади 2004-2010
14. Забезпечення підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації, в яких здійснюється навчання інвалідів по слуху і зору МОН Постійно
15. Підготовка пропозиції щодо запровадження механізму цільового фінансового забезпечення вищих навчальних закладів, в яких здійснюється підготовка фахівців із числа інвалідів по слуху і зору МОН 2004
16. Введення у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, в яких навчаються інваліди по слуху і зору, посад сурдоперекладачів. Розроблення нормативів чисельності для даної категорії працівників МОН 2005
17. Вивчення та впровадження в навчальний процес зарубіжного досвіду роботи із студентами з вадами слуху і зору МОН, АПН України, 2004-2010