• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо підтвердження аудиторського висновку аудитора іноземної держави

Аудиторська палата України  | Лист від 12.01.2001 № 2-6
Реквізити
  • Видавник: Аудиторська палата України
  • Тип: Лист
  • Дата: 12.01.2001
  • Номер: 2-6
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Аудиторська палата України
  • Тип: Лист
  • Дата: 12.01.2001
  • Номер: 2-6
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ
Л И С Т
N 2-6 від 12.01.2001
Заступнику Голови Національного
банку України
Кротюку В.Л.
Щодо підтвердження аудиторського висновку аудитора іноземної держави
Шановний Володимире Леонідовичу!
Ваш лист від 15.12.2000 року N 43-345/5325-8303 розглянуто на засіданні Аудиторської палати України 26 грудня 2000 року.
Повідомляємо, що згідно з Законом України "Про аудиторську діяльність" аудиторський висновок аудитора іноземної держави при офіційному його поданні установі, організації або господарюючому суб'єкту України підлягає підтвердженню аудитором України, якщо інше не встановлено міжнародним договором.
У преамбулі до Закону України "Про аудиторську діяльність" від 22.04.93 р. N 3125-XII із змінами та доповненнями (далі - "Закон") зазначено, що "Закон визначає правові засади здійснення аудиторської діяльності в Україні". Положення дії Закону діють на території України і поширюються на усі господарюючі суб'єкти незалежно від форм власності та видів діяльності, органи державної виконавчої влади (ст. 1 Закону).
Обов'язковість проведення аудиту для комерційних банків передбачена пунктом1 статті 10 Закону для "підтвердження достовірності та повноти річного балансу і звітності комерційних банків..., звітність яких офіційно оприлюднюється...", а також статтею 34 Закону України "Про банки і банківську діяльність" від 20.03.91 р. N 872-XII із змінами та доповненнями - "діяльність комерційних банків підлягає перевірці аудиторськими організаціями, уповноваженими відповідно до законодавства на здійснення таких перевірок".
Обов'язкове проведення аудиту комерційних банків аудиторами іноземних держав не передбачене вищевказаними законами.
В той же час, ряд комерційних банків зацікавлені в отриманні позитивних аудиторських звітів від аудиторів іноземних держав, для підтвердження балансу, звіту про прибутки і збитки та іншої звітності відповідно до вимог міжнародних стандартів аудиту.
Статтею 4 Закону визначено, що "аудит - це перевірка публічної бухгалтерської звітності, обліку, первинних документів та іншої інформації щодо фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання з метою визначення достовірності їх звітності, обліку, його повноти і відповідності чинному законодавству та встановленим нормативам".
Оскільки аудитори іноземних держав здійснюють свою діяльність у відповідності до законодавства іноземних держав, то аудит, який проводить аудитор іноземної держави не може розглядатися як аудит, передбачений Законом України "Про аудиторську діяльність".
Відповідно до пункту 6 Нормативу N 1 Національних нормативів аудиту, затверджених рішенням Аудиторської палати України N 73 від 18.12.98 р. (далі - "ННА") аудитор "підтверджує фінансову звітність, що готується згідно з одним із наступних правил або декількома правилами:
а) чинної в Україні інструкції із складання фінансової звітності;
б) міжнародними обліковими стандартами (МОС);
в) іншими існуючими затвердженими загальними вимогами до фінансової звітності, яка має бути представлена її користувачам і розцінюватиметься як фінансова звітність". При цьому підтвердження або не підтвердження фінансової звітності оформлюється згідно Нормативу N 26 ННА аудиторським висновком, який розроблений у відповідності до статей 7 та 21 Закону. У разі проведення тематичних аудиторських перевірок, включаючи: перевірку фінансової звітності, підготовленої у відповідності з іншими прийнятими принципами бухгалтерського обліку; перевірку деяких рахунків, елементів рахунків або розділів фінансової звітності; перевірку фінансових звітів, складених за довільними правилами; формою, підтвердження результатів такої перевірки оформлюється згідно Нормативу N 28 ННА аудиторським висновком спеціального призначення.
Як було зазначено у Вашому листі, на сьогоднішній день, дійсно, не визначена форма та порядок оформлення документа, яким підтверджується висновок аудитора іноземної держави.
Розроблені Аудиторською палатою України Національні нормативи аудиту не передбачають окремих вимог до підтвердження аудитором України аудиторського висновку аудитора іноземної держави, окрім встановлених Нормативом N 28 "Аудиторський висновок спеціального призначення".
Загальновідомо, що принцип "чотирьох очей" підвищує ефективність контролю. Національний банк України в межах покладених на нього функцій банківського нагляду додатково може використовувати аудиторські висновки аудиторів іноземних держав, що може підвищити ефективність банківського нагляду.
Разом з тим слід визначити, що підтвердження аудитором України аудиторського висновку аудитора іноземної держави не звільняє комерційний банк від проведення аудиту - перевірки публічної бухгалтерської звітності, обліку, первинних документів та іншої інформації щодо фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання з метою визначення достовірності їх звітності, обліку, його повноти і відповідності чинному законодавству України та встановленим нормативам.
Таким чином, підтвердження аудитором України висновку аудитора іноземної держави повинно в повній мірі відповідати вимогам Закону України "Про аудиторську діяльність", Національних нормативів аудиту та Кодексу професійної етики аудиторів України стосовно порядку проведення аудиту та мати форму аудиторського висновку.
З повагою, Голова Спостережної ради Аудиторської палати України С.О.Столярова
Надруковано: "Вісник законодавства України", N 18 - 19, 27 квітня
- 10 травня 2001 р.